Virksomheder

Regler for agent- og forhandlerforhold

Dette område, agent- og forhandlerforhold, omfatter et længerevarende samarbejde, hvor produktionsvirksomheder eller importører er den ene part, mens formidlere (forhandlere/agenter) er den anden part. Agenten/forhandleren er ikke ansat hos den pågældende virksomhed, men modtager provision for arbejdet for leverandøren. Nogle vælger at ansætte salgsmedarbejdere i deres firma, mens andre vælger denne løsningsform. Blandt andet fordi så er virksomheden ikke ligeså forpligtet på flere områder som ved en ansættelse. Men også især fordi, at forhandlere i udlandet har bedre kendskab til kunderne, og det øger sandsynligheden for flere kunderelationer.

Dette samarbejde er en betydelig faktor for mange virksomheder, at de kan vækste og udvide virksomheden. Der er dog regler for dette salgsarbejde, som du kan læse mere om her: https://tvc.dk/fokusomraader/agent-og-forhandlerforhold/ eller i nedenstående.

Forventningsafstem på skrift

Normalvis forholder det sig således, at mange parter laver en mere praktisk aftale om salgsarbejde, hvor de laver en slags byttehandel. Det sker både inden for Danmarks grænser men også på eksportmarkederne. Men det anbefales på det kraftigste af advokater, at man får forventningsafstemt de faktorer, der er i forhold et samarbejde i en skriftlig kontrakt. Ellers kan der kommer uoverensstemmelser.

Når parterne skal indgå en aftale, vil det være en fordel at være godt forberedt til mødet og forhandlingerne. Herunder må parterne finde ud af, om der er særlige, relevante punkter, som skal integreres i kontrakten.

Der er forskellige regler afhængigt af land

Hvis formålet med salget er at komme ind på nye, udenlandske markeder, som din virksomhed ikke har så godt et kendskab til i forvejen, vil det være hensigtsmæssigt med en selvstændig forhandler i det pågældende land. Men det skaber også nogle barrierer i forhold til at skulle undersøge de regler, der eksisterer i det land i forhold til et samarbejde. Hvis din virksomhed for eksempel ønsker at samarbejde med en forhandler i USA, er der nogle skattemæssige, anderledes regler. Der kræver det en juridisk gennemgang.

De aftaler, man kan lave, er:

  • Agentaftaler
  • Forhandleraftaler
  • Licensaftaler

Licensaftaler kan indgås, hvis virksomheden har en immaterielrettighed. Den kan tildeles en licenstager, som eventuelt både står for produktion og salg af et produkt. Her vil licenstageren også få ret til at udvikle på produktet. En sådan aftale kan dække hele verden.

Det, som licensgiver får ud af det, er en procentsats af salget og muligvis et opstartsbeløb, når kontrakten skal underskrives. Disse indtægter skal gerne kunne dække omkostningerne med produktudvikling.

Har virksomheden en ambition om at få en salgskanal hos en virksomhed, som har udstyr til produktion, så vil en licensaftale være oplagt.